részecskeszűrő tisztítás gyorsan és hatékonyan

TISZTÍTSA MEG A DÍZEL RÉSZECSKESZŰRŐT HATÉKONYAN


Átlagosan 150-180 ezer kilométer – hol több, hol kevesebb – megtétele után a DPF figyelmeztető szimbóluma világít a dízelen: stilizált, téglalap alakú, piros vagy narancssárga kipufogócső, belül apró pöttyökkel. Most itt az ideje, hogy megtisztítsa a dízel részecskeszűrőt – más néven koromrészecskeszűrőt. De mi is valójában a dízel részecskeszűrő? Miért kell egyáltalán tisztítani a koromrészecskeszűrőt? És esetleg magam is megtisztíthatom a részecskeszűrőt?

Mi az a dízel részecskeszűrő?

A gázolaj elégetésekor korom keletkezik. Régebbi autókon a kipufogó mögött sűrű fekete füstcsíkként látható. Megfelelő szagzavarral mindenki számára, aki bejut. Mivel a korom ugyanolyan káros az egészségre, mint a cigarettában lévő nikotin és kátrány, és rákkeltőnek minősül, az autógyártók törvényi kötelezettsége, hogy új dízeljárműveiket kipufogógáz-tisztító rendszerrel – dízel részecskeszűrővel (DPF) – szereljék fel.

A gázolaj elégetésekor korom keletkezik, amit a törvény szerint most egy részecskeszűrőnek kell felfognia. Ezek a koromrészecskeszűrők különféle kivitelben kaphatók, mindegyik az adott járműtípushoz optimálisan szabva. Minden autógyártó eredeti felszerelésként szerel be úgynevezett fali szűrőket. Ezekben a dízel kipufogógázait kerámiából vagy fémből készült porózus és elágazó szűrőfalon vezetik át, amelyen megakadnak a koromszemcsék.

Dízel részecskeszűrő tisztítása hatékonyan

A DPF, amelyet a dízelben vagy a motortérben, vagy az első alvázon, a kipufogócső és a középső hangtompító között talál, kiszűri a kipufogógáz-áramból származó koromrészecskék több mint 90 százalékát. Idővel ezért egyre több korom ül le a részecskeszűrőben.

Annak érdekében, hogy továbbra is biztosítsa a szűrő teljesítményét, és ne tömődjön el, az autó motorvezérlője szükség esetén automatikusan elindítja a szűrő öntisztítását, más néven regenerálását. A kipufogógázok hőmérsékletének legalább 550 Celsius-fokra kell emelkednie, hogy a korom hamuvá éghessen, és így hatalmas mennyiséget veszíthessen. Ez a folyamat a hamu mellett főleg szén-dioxidot (CO2) és vízgőzt bocsát ki.

Hogyan regenerálódik a dízel részecskeszűrő?

A DPF kétféleképpen regenerálódik: passzív és aktív. A legtöbb autómodell mindkét típust kombinálja. A passzív regeneráció bizonyos körülmények között magától megtörténik, például minden alkalommal, amikor nagy sebességgel hajtja a gázolajat az autópályán, vagy teljes terhelés mellett hosszabb lejtőn kell haladnia.

Amikor a dízel részecskeszűrőt meg kell tisztítani, figyelmeztető jelzés jelenik meg a kijelzőpanelen vagy a képernyőn. A vezetési profiltól függően az aktív öntisztítás gyakrabban vagy ritkábban kerül beépítésre. Ha dízelmotorjával főként rövid utakat és alacsony sebességgel közlekedik, az autója 500-1000 kilométerenként megemeli a kipufogógáz hőmérsékletét az üzemanyag-befecskendezés rövid beállításával. A dízel részecskeszűrő most aktívan regenerálódik.

A hamuvá égett korom lényegesen kevesebb helyet foglal el, de a részecskeszűrőben marad. Óhatatlanul eljött az idő: a DPF öntisztulása elérte lehetőségei végét, az elején említett téglalap alakú figyelmeztető lámpa kigyullad benne kis pöttyökkel, és meg kell tisztítani vagy ki kell cserélni a dízel részecskeszűrőt amint lehetséges.

Ha figyelmen kívül hagyja a figyelmeztető üzenetet, a legrosszabb esetben fennáll a motor károsodásának veszélye, ami a régebbi autók esetében teljes gazdasági veszteséget jelenthet. Ezenkívül egy működőképes részecskeszűrő szükséges a TÜV-nél vagy a DEKRA-nál végzett főellenőrzésen való megfeleléshez.

Tisztítsa meg vagy cserélje ki a részecskeszűrőt?

Ezen a ponton valószínűleg felteszi magának a kérdést, hogy valóban ki kell-e cserélnie a régi részecskeszűrőt egy újra, vagy csak meg kell tisztítani. Bár a csere meglehetősen gyors, és csak néhány órát vesz igénybe, még így is drága lehet. A DPF autóalkatrészek szokásos ára 300.000 forint körül mozog, egyes import modelleknél a költségek még magasabbak is lehetnek. Nagyjából elmondható, hogy minél nagyobb a motor, annál drágább az alkatrész, hiszen a szűrőnek is több kipufogógázt kell tisztítania a nagyobb motoroknál.

A részecskeszűrő professzionális műhelyben történő eltávolítása néhány 100.000 forintba fog kerülni. Az új alkatrész alternatívája az eltömődött dízel részecskeszűrő megtisztítása és így szinte új állapotba hozása lenne. Tapasztalat hiányában azonban mégis érdemes felkeresni egy olyan műhelyt, ahol szakszerűen szerelik be és eltávolítják a DPF-et, de természetesen díjat is számítanak fel érte.

A szűrő tisztításához el kell küldeni egy speciális szolgáltatóhoz. Számítson ki körülbelül három napot, amikor nem tudja használni autóját a DPF tisztítására. Számos beszállító tisztítja a részecskeszűrőket. Mindenkinek más a megközelítése a szűrőből való összes szennyeződés eltávolításához. Hőt, hideget, vegyszereket, sűrített levegőt és még sok mást használnak.

Ezek a szakosodott cégek egy dologban egyetértenek: a saját módján megtisztított részecskeszűrőnek meg kell közelítenie az új alkatrész minőségét és szűrőteljesítményét. A szolgáltatók nagy száma és a különböző – egy részük cégtitok – tisztítási folyamatok miatt sajnos nem tudunk általános ajánlást adni arra, hogy melyik szakszolgáltató a legjobb.

Kapcsolat

TerraClean Magyarország Kft.
Cím: 2120 Dunakeszi, Pallag u. 13.
Telefon: +36 20 450 9998
E-mail: info@terraclean.hu
Nyitva tartás: H-P 9-18
Facebook Terra twitter
Címkék

RÉSZECSKESZŰRŐ TISZTÍTÁS RÉSZECSKESZŰRŐ MEGELŐZŐ KARBANTARTÁS